dissabte, 12 de novembre del 2011

DEMOCRÀCIA SEGRESTADA: La privatització d'AENA




Els controladors aeris són uns privilegiats!

La seguretat als aeroports ha millorat molt per evitar atemptats.

La privatització d'AENA abaratirà els vols.

Volar és molt segur, cada cop més.

AENA és deficitària, cal vendre-la.


Totes aquestes afirmacions es poden sentir al carrer. Jo mateixa n'havia dit unes quantes. Ara sé que cap és certa. Com pot ser que ho afirmés? Jo d'aeroports, aeronàutica, condicions laborals dels controladors... no en sabia res. Per què tenia feta una idea de tot això? Pels mitjans de comunicació. 

De totes aquestes afirmacions, l'única que em trontollava era la de la seguretat als aeroports. Com pot ser que et demanin el DNI i la targeta per entrar a la zona d'embarcament (el bitllet ni se'l miren quasi, i ho fa un senyor/a que no és ni agent públic) i, en canvi, quan agafes el vol només es miren (de veritat) el DNI?? Com es pot segrestar un avió amb unes pinces de les celles???

Doncs, resulta que aquest estiu, vaig assistir a una xerrada sobre la privatització d'AENA  (http://www.anticapitalistas.org/Videos-del-taller-sobre-la). Podia escollir entre moltes, però una companya em va recomanar aquesta perquè em va dir que hi havia un ponent molt potent i que potser no podria veure un altre cop. Així que hi vaig anar i... Mare meva!!! Em va obrir els ulls.


Els controladors aeris són uns privilegiats! Ho són perquè van fer una bon treball sindical en el seu moment. La seva feina té molta responsabilitat. I el més important, els van fer servir com a eina de distracció per a la resta de fets polítics i socials que tenien lloc en aquell moment. (Un bloc on ho explica mlt bé: http://burlasangrienta.wordpress.com/2011/10/20/la-crisis-de-los-controladores-aereos-2/). Ens els van posar a l'aparador perquè els ataquéssim i no ens preocupéssim d'altres retallades importants... I encara més, per inculcar-nos la idea que AENA era deficitària i que ja estava bé vendre-la. No tot ho van fer bé, és cert. Però no tenim ni idea de quins retalls/pressions/injustícies els van fer prèviament a la vaga. Com a treballadors, no hauríem d'atacar un col·lectiu en lluita, sinó recolzar-los. 

Jo sabia que a EEUU juguen amb la por de la gent per manipular-los, però no m'havia plantejat que a mi m'ho poguessin fer. Perquè consentim que ens toquin agents de seguretat privada? Tothom que ha volat deu haver patit o presenciat alguna situació absurda. A mi em va pitar el "trasto" del control i l'únic que portava metàl·lic era l'anella dels sostenidors! He vist agents registrar nens petits i m'ha semblat vergonyós... m'han fet posar els peus en aquests escànners de sabates sense ni explicar-me què eren. I mai m'he plantejat demanar el perquè. Per què? Perquè quan passo el control sóc jo la que té por. Em poso nerviosa per si em faran deixar alguna cosa, si em registraran la bossa i perdré el vol, si perquè em pita l'anella dels sostenidor em poden fer un registre amb el qual passi vergonya... per tant, el dia que arribin els escànners corporals... Què faré? Passar-hi sense queixar-me mentre algú que no és ni policia em vegi nua... Com pot ser? Com pot ser que no ens plantegem que abusen de nosaltres amb el tema de la seguretat? Quina seguretat ens pot donar un agent de seguretat privada davant d'una amenaça real de terrorisme? Si és real, no hi hauria d'haver agents de veritat fent tota aquesta tasca bé i amb criteri? 

I amb el tema econòmic, és evident que tenim un excés d'aeroports a l'estat. La pregunta és: què privatitzaran d'AENA? Els aeroports deficitaris, p. ex.? No! Els que sí que tenen ingressos. I quins ens quedarem com a públics per pagar amb els nostres impostos? Els deficitaris! Una altra vegada vendrem el patrimoni de l'estat a les grans corporacions per beneficiar les grans corporacions!

Per tot això, i per molt més, crec que ens hem d'informar d'aquests temes. I ara hi ha una bona oportunitat: el dimarts vinent, 15 de novembre, a les 7 de la tarda al Pati llimona, ATTAC Acordem organitza una taula rodona sobre la privatització AENA. No us la perdeu! Alguns dels ponents els he sentit personalment i és una oportunitat increïble per veure com la casta política, les grans corporacions i els mitjans de comunicació servils ens manipulen i ens fan anar per on volen.

Salut!


*******************Traducción al castellano ;-) ********************


Los controladores aéreos son unos privilegiados!

La seguridad en los aeropuertos ha mejorado mucho para evitar atentados.

La privatitzación de AENA abaratará los vuelos.

Volar es muy seguro, cada vez más.

AENA es deficitaria, hay que venderla.

Todas estas afirmaciones se pueden oir en la calle. Yo misma había dicho unas cuantas. Ahora sé que ninguna es cierta. Cómo puede ser que lo afirmara? Yo de aeropuertos, aeronáutica, condiciones laborales de los controladores ... no sabía nada. ¿Por qué tenía creada una idea de todo esto? Los medios de comunicación.

De todas estas afirmaciones, la única que me tambaleaba era la de la seguridad en los aeropuertos. ¿Cómo puede ser que te pidan el DNI y la tarjeta para entrar en la zona de embarque (el billete ni se lo miran casi, y lo hace un señor/a que no es ni agente público) y, en cambio, cuando coges el vuelo sólo se miran (de verdad) el DNI? Como se puede secuestrar un avión con unas pinzas de las cejas??

Pues resulta que este verano, asistí a una charla sobre la privatización de AENA (http://www.anticapitalistas.org/Videos-del-taller-sobre-la). Podía elegir entre muchas, pero una compañera me recomendó esta porque me dijo que había un ponente muy potente y que quizás no podría verlo de nuevo. Así que fui y. .. Madre mía! Me abrió los ojos.

Los controladores aéreos son unos privilegiados! Lo son porque hicieron un buen trabajo sindical en su momento. Su trabajo tiene mucha responsabilidad. Y lo más importante, los usaron como herramienta de distracción para el resto de hechos políticos y sociales que tenían lugar en aquel momento. (Un blog donde lo explica MLT bien: http://burlasangrienta.wordpress.com/2011/10/20/la-crisis-de-los-controladores-aereos-2/). Nos los pusieron en el escaparate para que los atacásemos y no nos preocupáramos de otros recortes importantes ... Y aún más, para inculcarnos la idea de que AENA era deficitaria y que ya estaba bien venderla. No todo lo hicieron bien, es cierto. Pero no tenemos ni idea de qué recortes/presiones/injusticias les hicieron previamente a la huelga. Como trabajadores, no deberíamos atacar un colectivo en lucha, sino apoyarlos.

Yo sabía que en EEUU juegan con el miedo de la gente para manipularlos, pero no me había planteado que a mí me lo pudieran hacer. Porque consentimos que nos toquen agentes de seguridad privada? Todo el que ha volado habrá sufrido o presenciado alguna situación absurda. A mí me pitó el "cacharro" del control y lo único que llevaba metálico era la anilla del sujetador! He visto agentes registrando niños pequeños y me ha parecido vergonzoso ... me han hecho poner los pies en estos escáneres de zapatos sin explicarme qué eran. Y nunca me he planteado pedir el porqué. ¿Por qué? Porque cuando paso el control soy yo la que tiene miedo. Me pongo nerviosa por si me harán dejar algo, si me registrarán la bolsa y perderé el vuelo, si porque me pita la anilla de sujetador me pueden hacer un registro con el que pase vergüenza ... por lo tanto, el día que lleguen los escáneres corporales ... ¿Qué haré? Pasar sin quejarme mientras alguien que no es ni policía me vea desnuda ... ¿Cómo puede ser? Cómo puede ser que no nos planteamos que abusan de nosotros con el tema de la seguridad? ¿Qué seguridad nos puede dar un agente de seguridad privada ante una amenaza real de terrorismo? Si es real, no debería haber agentes de verdad haciendo toda esta tarea bien y con criterio?

Y con el tema económico, es evidente que tenemos un exceso de aeropuertos en el estado. La pregunta es: ¿qué privatizarán de AENA? Los aeropuertos deficitarios, p. ej.? ¡No! Los que sí tienen ingresos. ¿Y qué nos quedaremos como públicos para pagar con nuestros impuestos? Los deficitarios! Otra vez venderemos el patrimonio del estado a las grandes corporaciones para beneficiar a las grandes corporaciones!

Por todo ello, y por mucho más, creo que debemos informar de estos temas. Y ahora hay una buena oportunidad: el próximo martes, 15 de noviembre, a las 7 de la tarde en el Patio limón, ATTAC Acordamos organiza una mesa redonda sobre la privatización AENA. No os la perdáis! Algunos de los ponentes los he oído personalmente y es una oportunidad increíble para ver cómo la casta política, las grandes corporaciones y los medios de comunicación serviles nos manipulan y nos hacen ir por donde quieren.
Salud!

2 comentaris:

  1. "Aturem l’espoli dels aeroports públics!"

    Per Tomàs Fernàndez, bomber i membre de la candidatura Anticapitalistes a Tarragona (11 de novembre de 2011, Reusdigital.cat)


    AENA, com a ens públic empresarial adscrit al Ministeri de Foment, és el gestor aeroportuari més gran del món i, fins els seu recent desbastellament, comptava amb 47 aeroports a tot l’Estat.

    A partir de les contínues retallades del sector públic, com ara a l’educació, la sanitat, la reforma de les pensions, entre d’altres, també li ha tocat a AENA patir un important procés de privatització d’un sector que passa de ser públic i de tots/es a un sector privat en mans de molt pocs.

    AENA és el primer operador aeroportuari del món en número de passatgers

    Compta amb 12 aeroports participats, a través d’Aena Desarrollo Internacional S.A. en la societat TBI (3 al Regne Unit, 1 a Suècia, 5 a EUA i 3 a Bolívia), també té 16 aeroports participats mitjançant diferents societats (12 a Méxic, 3 a Colombia i 1 a Cuba). Aena va desplaçar a Hispasat com a soci tècnic en el projecte Galileo, és líder en el SACTA (Sistema Automatizado de Control de Tránsito Aéreo) i és l’única empresa líder mundial en aquest sector tecnològic, gràcies a la seva sinèrgia de funcionamient. Queda clar perquè és un botí molt desitjat pel capital privat….

    Un regal als capitalistes…

    Portaveus del Ministeri de Foment ja li han posat preu a aquesta privatització i textualment afirmen: “señalaron una valoración del 100% de AENA que podría ascender a unos 18.000 millones de euros”. Però sabem que AENA publica en la seva memòria annual de l’exercici de 2009 que té uns actius valorats en “més de 300.000 milions d’euros”. El procés de privatització es farà, segons el Decret-Llei 13/2010 del 3 de desembre, de dues maneres: per una banda, mitjançant la creació de societats filials de la nova Aena aeropuertos S.A i, per l’altra, mitjançant concessions que començarien als aeroports més importants, com són Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, en els quals hi estarien més que interessats Abertis i Ferrovial.

    Una privatització que portarà noves retallades…

    Amb tot, aquests fets es traduirïen en que l’Estat, degut a la privatització, renincia a una enorme font d’ingressos, tot afeblint-la, i justificaria així noves retallades a sectors com ara la sanitat o l’educació. En altres paraules: és pa per avui i fam per l’endemà.
    Pels nostres drets socials, en defensa del patrimoni públic, per la nostra seguretat aèria, per l’estabilitat a la feina…

    Diguem que NO a la privatització dels serveis públics i de qualitat. Diguem NO a la privatització dels aeroports de tots i totes!


    http://www.reusdigital.cat/index.php?command=show_news&news_id=22079#.this

    ResponElimina
  2. Enhorabona!! Per fí algú s´en adona de tota la porquería que us an aficat per les orelles per tal de fer-nos mal als controladors. Esper amb ilusió que algún día es faci justícia amb nosaltres. Però sé que quan això succeeixi serà molt tard, massa tard. Jo ja he desistit, he deixat la feina i he marxat a un altre país.
    Des de molt abans del desastre de desembre de 2010, vam estar -i estam avui dia- sotmesos a una situació de mobbing insoportable. Algúns especialistes del tema ja ho estàn estudiant, perque és un perfecte exemple per poder-ne escriure un llibre. Quan per fí tot això surti a la llum (no serà ni avui ni l´any que vé) qué passarà? S´actuarà contra qui va planificar totes aquestes accions amb l´únic objectiu de robar calés? Se li demanaràn responsabilitats per totes les molèsties causades a usuaris i pèrdues causades a les companyíes aérees?
    Salutacions des de moooolt alluny.

    ResponElimina