dilluns, 19 de gener del 2015

Crisi de deute i de reproducció i cures



"Molts dels coneguts es van quedar a l’atur i es va començar a parlar d’exili econòmic.

Van començar a abundar la gent que treballava a l’economia informal, la venda ambulant, l’elaboració de productes casolans de cuina. Per primer cop en la meva vida vaig sentir a parlar de les olles comunes i els menjadors comunitaris. La meva mare era mestra i va passar de tenir 20 alumnes a l’aula a tenir-ne 40 o més. Als hospitals van començar a dir que no hi havia llits, així que els malalts van començar a anar casa seva, entre ells la meva àvia. Les parròquies, les ONGS,van començar a fer tallers de monitors de salut i primers auxilis.

Passa’t un temps algú em va explicar que tot això era culpa d’alguna cosa anomenada deute extern i que estàvem davant d’un programa d’ajustament  estructural, és a dir, reduir les despeses i augmentar els ingressos. Quan vaig tenir alguns anys més, l’explicació del deute extern no en tenia prou i vaig començar a preguntar.

Per què la majoria de les persones que treballaven a l’economia informal eren les dones?

Per què qui treia endavant les olles comunes i els menjadors comunitaris eren dones?

Per què els cursos de monitores de salut i primers auxilis només estaven dirigits a dones?"

Judith Muñoz Saavedra. Octubre 2007. Setmana d’Acció Global Contra el Deute i les IFIs
Xile, anys 70-80

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada